Veiligheid staat voorop
Anja Marra: “Ik vraag cliënten altijd welke verbeteringen ze graag zouden zien, want soms is dat iets heel anders dan dat ik als huidprofessional zie.”
Veilig en resultaatgericht
De intake en anamnese zijn volgens Beauty Award-winnaar Anja Marra cruciaal om veilig te kunnen behandelen en om goede resultaten te bereiken. Anja: “Mijn kijk op huidverbetering is holistisch. Voeding, leefstijl en gezondheid hebben allemaal invloed op de huid. Tijdens het intakegesprek stel ik de cliënt daar vragen over. Ik werk in mijn intake volgens een vast stappenplan. Iedere nieuwe klant krijgt bij mij een Meet, Scan & Treat. Dat bestaat uit een uitgebreid intakegesprek en een huidanalyse plus het maken van foto’s. De Meet, Scan & Treat bestaat uit vier stappen. Stap één is het intakeformulier dat de klant voorafgaand aan de kennismaking heeft ingevuld. Tijdens het intakegesprek neem ik deze vragen door met de cliënt en stel ik indien nodig aanvullende vragen. Stap twee is de huidanalyse en het maken van foto’s met de VisioFace. Dit geeft een goed vertrekpunt voor de behandelingen en met de foto’s kun je later de vorderingen goed zichtbaar maken. Vervolgens krijgt de klant een korte kennismakingsbehandeling (stap drie). Door te voelen en te kijken naar de huid krijg ik een goed beeld van het huidtype en de huidconditie. Stap vier is het bespreken van een behandelvoorstel en een passend productadvies voor thuis. In totaal trek ik hier negentig minuten voor uit. Indien de cliënt met mij verder wil, maak ik een persoonlijk huidplan en plannen we een maand later de eerste echte behandeling in.
Om veilig te kunnen werken en goede resultaten te behalen moet de cliënt tussendoor wel de producten voor thuis gebruiken. Dat geef ik duidelijk aan tijdens de intake en het staat ook allemaal uitgelegd op mijn website. Wanneer de cliënt de producten voor thuis gebruikt, is de huid optimaal voorbereid op mijn behandelingen en kan ik net dat stapje extra zetten. Bovendien is de huid met deze producten ook voorzien van goede nazorg. Voorafgaand aan het behandeltraject krijgt de cliënt een toestemmingsformulier (informed consent) toegestuurd dat ze moeten ondertekenen. Hierin staat alle informatie over het behandeltraject en de mogelijke risico’s daarvan. Dit is een verplichting vanuit de Wkkgz waar je als behandelaar aan moet voldoen.”
Zelfbeeld
Anja ontwikkelde op basis van haar kennis en ervaring een eigen intakeformulier, dat ze in de loop der jaren steeds verder gefinetuned heeft. “Tijdens het intakegesprek maken we kennis met elkaar en probeer ik er achter te komen wat de hulpvraag van iemand is. Ook ga ik op zoek naar de mogelijke oorzaak van het huidprobleem. Daarnaast stel ik vragen als: Wat vind je mooi aan je huid? Wat vind je minder mooi? Welke veranderingen zou je graag zien? Hoe denk je deze veranderingen te gaan bereiken? Ik ga dieper in op iemands gezondheid, leefstijl, allergieën, voedingspatroon en huidverzorgingsroutine om te kijken of er een link is met het huidprobleem waarvoor iemand komt.
Ook probeer ik er tijdens het intakegesprek achter te komen wat de verwachtingen zijn en hoe iemands zelfbeeld is. Ik vraag bijvoorbeeld welk cijfer ze hun huid geven. Hoe trots ze zijn op hun huidconditie of wat ze mooi aan zichzelf vinden. Veel mensen vinden het lastig om zo’n vraag te beantwoorden. Dit geeft mij inzicht in hoe ze naar zichzelf kijken. Blijkt dat een cliënt een heel laag zelfbeeld heeft, dan kan een life coach of wellicht de huisarts hier bij helpen. Je moet als professional goed weten waar je grenzen liggen en niet op de stoel van de psycholoog gaan zitten. Ik merk overigens ook dat wanneer iemand besluit om beter voor zichzelf te gaan zorgen, het zelfbeeld ook verbetert. Er ontstaan meer mildheid en zachtheid in hoe ze naar zichzelf kijken.”
Doorvragen
Het is belangrijk om tijdens de intake met volledige aandacht naar de cliënt te luisteren en vooral goed door te vragen, stelt Anja. “Ik wil de oorzaak van het probleem achterhalen en ik wil iemand veilig kunnen behandelen. Als iemand antwoord geeft vraag ik altijd: Hoezo? Waarom zeg je dat? Ik wil de vraag achter de vraag ontdekken. Als iemand acne heeft wil ik aanvullend weten of hij misschien last heeft van krabgedrag waardoor de ontstekingen verergeren. Ook vraag ik bij acne naar welke make-up iemand gebruikt. Aan de hand van die informatie kan ik de cliënt goede adviezen geven. En voeding (zuivel, granen en suiker) speelt bij acne vaak ook een rol, dus daar vraag ik ook naar.
Verder vraag ik cliënten altijd welke verbeteringen ze graag zouden zien, want soms is dat iets heel anders dan dat ik als huidprofessional zie. Je kunt dat niet voor iemand invullen. Denk bijvoorbeeld aan huidveroudering, dat is een heel breed begrip. Wat vindt iemand storend? Zijn dat de pigmentvlekken, de verslapte huid of juist de rimpels op het voorhoofd? Dat maakt uit in mijn keuze voor de behandeling; wordt het een peeling of verwijs ik door naar de huidtherapeut, voedingstherapeut of cosmetisch arts? Of moet ik eerst de huidbarrière versterken? Ook informeer ik naar het huidige en naar het normale stressniveau, want het heeft geen zin om iemand die enorm onder stress staat een flinke peeling te geven. Dat kan die huid helemaal niet aan. Zo ben ik eigenlijk altijd bezig met de veiligheid van de cliënt.”